De ambities zijn groot. De kantoorwijk aan de rand van Rotterdam moet straks een ‘gave en uitdagende’ wijk worden, waar bewoners weinig gebruik maken van de auto en juist met het openbaar vervoer en de fiets reizen. Bedrijfspanden worden getransformeerd tot appartementencomplexen en nieuwe woontorens worden gebouwd. Er komen koffietentjes, supermarkten en sportscholen. Een Creative Tech Campus moet start-ups aantrekken.
Door flink in te zetten op openbaar vervoer, fietsen en weinig parkeerplaatsen moet het gebied mensen aantrekken zonder auto. Onder andere een halte van de Waterbus en extra zelfrijdende Parkshuttles dragen daaraan bij, zo is het idee. De onbemande en hypermoderne karretjes verbinden het metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam met het bedrijventerrein en moeten uiteindelijk ook op de openbare weg komen te rijden.
Gras, horeca en een strand
Naast woontorens tussen de 50 en de 80 meter is in de plannen ook ruimte voor twee knoeperds, mogelijk boven de 120 meter. Die komen bij het Marktplein (‘vol terrassen, koffiebars, restaurants en delicatessenwinkels’) en het Maasplein (met onder andere gras, ruimte om te spelen, een strand en het bekende Zalmhuis). De pleinen vormen twee van de zogenoemde ‘hotspots’ van de nieuwe wijk.
Een uitgelezen kans voor Capelle, noemt coalitiepartij Leefbaar Capelle het. ,,Het bedrijventerrein is aan het verpauperen door de langdurige leegstand. En er is een grote behoefte aan extra woningen in onze gemeente’’, zegt raadslid Gerrit Spruit. Volgens wethouder Maarten Struijvenberg zijn van de 14 duizend werkplekken nu slechts 6500 bezet.
Toch in de auto stappen
Maar er zijn ook zorgen. Wat als de toekomstige inwoners van het bedrijventerrein tussen de A16, de Abram van Rijckevorselweg en de Nieuwe Maas, tóch liever in de auto stappen? Inwoners van Kralingseveer vrezen onder meer parkeeroverlast en sluipverkeer in het wijkje dat is ingeklemd tussen Rotterdam-Kralingen en Capelle. Ook bewoners van de Capelse buurwijk Fascinatio zijn bang dat auto’s in de omliggende wijken worden geparkeerd en voor een verkeersinfarct op de Abram van Rijckevorselweg.
Die zorgen worden door de politieke partijen gedeeld. ,,Waarom beginnen we niet kleiner?’’, oppert Pieter Holkamp, fractievoorzitter van D66. ,,Als we beginnen met 2500 woningen kunnen we eerst kijken hoe het gaat.’’
Windmolen en afvalwaterzuivering
Ook vinden meerdere oppositiepartijen dat nog veel onduidelijk blijft. ,,Wat betekenen de windmolen, de afvalwaterzuivering, de positionering van gebouwen nabij de dijk voor het Rivium?’’, vraagt Sjoerd Geissler, fractievoorzitter van de PvdA. Voor sommige plannen is daarnaast medewerking nodig, bijvoorbeeld van private partijen of de gemeente Rotterdam. Neem de Zaal aan de Maas: een idee om onder de Van Brienenoordbrug terreinen te maken voor sporten, optredens en bijvoorbeeld filmvertoningen. En het Kralingseveer Park herinrichten gaat in overleg met de gemeente Rotterdam en bewoners van de Kralingseveer.
,,We hebben veel studies en onderzoeken gedaan. Dit gaat niet over één nacht ijs’’, zegt wethouder Struijvenberg. Moties om recht te doen aan de zorgen van ‘buren’ van de wijk en medewerking van andere partijen te garanderen, werden door de raad aangenomen. De wethouder stelt een bewonersplatform voor om in gesprek te blijven met omliggende wijken. ,,Het wordt de meest duurzame wijk van de regio, als het gaat om milieu en verkeer bij een wijk van deze omvang.’’ Wanneer de bouw gaat beginnen is afhankelijk van een milieueffectrapportage en ontwikkelaars die plannen indienen.