FAQ
Waar ligt Rivium District precies?
Rivium District ligt in het westen van de gemeente Capelle aan de IJssel. Aan de voet van de Van Brienoordbrug die de snelweg A16 over de Maas ontsluit, ligt kantoren- en bedrijvenpark Rivium. Het bedrijventerrein ten zuiden van de Abram van Rijckevorselweg zal zich transformeren tot een dynamisch hoogstedelijke omgeving met een mix van wonen, werken en recreatie.
Waar kan ik terecht met vragen over beveiliging, beheer, onderhoud, bewegwijzering, etc.?
Voor al deze vragen verwijzen we je naar de Vereniging Parkmanagement. Deze vereniging van eigenaren heeft als doel de kwaliteit van het bedrijvenpark Rivium te bewaken. Denk daarbij aan de collectieve beveiliging, voorziening in adequate bewegwijzering, het maken van richtlijnen ten behoeve van het aanzicht en de veiligheid van het bedrijventerrein en het beheer en onderhoud van het bedrijventerrein en van de eventuele bouwwerken en installaties die daarvan deel uitmaken. De parkmanager is er voor vragen en meldingen ten aanzien van het bedrijvenpark en het basispakket.
Hoeveel woningen omvat het project?
In het Rivium District is in totaal plek voor circa 5.000 woningen.
Is er al een vergunning voor het project?
Het Gebiedspaspoort 2.0 RIVIUM vormt de basis voor de verdere uitwerking van de bouwenveloppen. In het gebiedspaspoort is de ambitie voor het Rivium District verkend en zijn de uitgangspunten voor de herontwikkeling gedefinieerd. In de bouwenveloppen worden ambitie en uitgangspunten als toetsingskaders per ontwikkellocatie verder uitgewerkt. De bouwenveloppen kunnen worden vergeleken met kavelpaspoorten en bieden randvoorwaarden om voor de initiatieven af te kunnen wijken van het vigerend bestemmingsplan Rivium. Voor verdere vragen hierover verwijzen we je graag naar rivium@capelleaandenijssel.nl
Zijn er al afbeeldingen, plattegronden of andere tekeningen beschikbaar?
Uiteraard starten we liever vandaag dan morgen. De behoefte aan nieuwe woningen is groot. Maar we werken óók aan een toekomstbestendige plek waar iedereen zich prettig en plezierig voelt. Een gebied met cohesie. De losse ontwikkelingen staan daarin niet alleen op zichzelf, maar versterken elkaar. Zijn meer dan de som der delen. Aandacht maakt dit gebied écht mooier. En dat kost tijd.
Op dit moment wordt er druk getekend en gerekend. Alle betrokken architecten, ontwikkelaars, stedenbouwkundigen en de gemeente Capelle aan de IJssel werken nauw samen om tot het beste plan te komen. Daarna kunnen de afzonderlijke deelplannen verder worden uitgewerkt. De eerste sloopwerkzaamheden zullen niet eerder dan in 2022 plaatsvinden. Het is nog te vroeg om woningzoekenden te informeren. Zodra er meer te melden is over de planning, laten we dat hier weten.
Wanneer start de (nieuw)bouw van de eerste woningen?
Zijn er al afbeeldingen, plattegronden of andere tekeningen beschikbaar?
Voorlopig zijn er alleen impressies beschikbaar. Er wordt momenteel gewerkt aan een uitwerking van de plannen. Zodra er ontwerpen zijn die voldoen aan de kaders en randvoorwaarden zoals door de gemeenteraad vastgesteld worden deze gedeeld.
Wanneer worden de eerste woningen opgeleverd?
Op verschillende locaties in Rivium worden of zijn voormalige kantoorpanden getransformeerd. Zo is Rive Republic, aan de Rivium 1e straat, in maart 2019 opgeleverd. Momenteel wordt gewerkt aan de transformatie van Rive Tower I, eveneens aan de Rivium 1e straat. De oplevering hiervan staat gepland voor het najaar van 2021.
Nadat de eerste (nieuw)bouwwerkzaamheden starten zal het zo’n twee jaar duren voordat de eerste woningen worden opgeleverd. Naar verwachting starten de eerste (nieuw)bouwwerkzaamheden in 2022 en de oplevering daarop volgend in 2024.
Worden er ook eengezinswoningen gebouwd?
Wat oppervlakte betreft zullen er voldoende woningen geschikt zijn voor gezinnen. Wel zijn vrijwel alle woningen appartementen, met een klein aantal uitzonderingen waarbij de voordeur zich aan de straat bevindt. Dit is voornamelijk aan de (genummerd) zijstraten en parkzijde het geval
Wordt er diversiteit in woningaanbod en prijsniveaus aangeboden?
Met innovatieve woonvormen en (modulaire) concepten wordt ingespeeld op de woonwens van vandaag. En er wordt flexibiliteit geboden voor de toekomstige vraag: van studio’s van ca. 40 m2 en twee- en driekamerwoningen van 60-80 m2, tot royale stadslofts van ca. 175 m2. De plek biedt een rijke variatie aan met name de kleinere huishoudens die dit gebied zal aanspreken. Flexibiliteit in ruimten wordt ook geboden in flexibiliteit in huur en koop: continu blijven inspelen op de vraag van de markt is in het belang van het ontwikkeltempo van het gebied. Maar liefst 60% van het totaalprogramma is ‘betaalbaar’, van sociale huur (10%) tot middenhuur en -koop in een brede variatie. De overige 40% in huur en koop is in de vrije sector, die de marktprijzen volgt. Met deze variatie in ruimten en prijzen wordt het brede spectrum in wonen bediend.
Komen er ook huurwoningen?
Ja er komen sociale huurwoningen, middensegment huurwoningen en vrije sector huurwoningen.
Minstens de helft van het programma valt in het segment ‘betaalbaar’. Een nadere verdeling van het programma volgt later.
Komen er ook koopwoningen?
Minstens 30% van het totaal aantal woningen zijn koopwoningen
Waar kan ik me inschrijven?
De ontwikkelaar van ieder gebouw is zelf verantwoordelijk voor de inschrijvingen. Zodra de inschrijving start wordt dit vermeld in de Rivium District nieuwsbrief. Ontvang je deze nog niet? Meld je dan hier aan.
Wie is de makelaar?
Tegen de tijd dat de woningen in de verkoop gaan is de ontwikkelaar zelf verantwoordelijk voor de verkoop. Dit houdt in dat zij zelf hun makelaar kunnen kiezen.
Hoe zit het met de bereikbaarheid, het parkeren en het OV?
Optimaal openbaar vervoer is belangrijk voor Rivium District en hierin wordt al geïnvesteerd. De innovatieve zelfrijdende Parkshuttle wordt verlengd, de Waterbus krijgt een halte bij het waterfront en brengt mensen naar Rotterdam en Dordrecht en weer thuis. De Watertaxi heeft een eigen aanlegsteiger. Ook wordt er wordt maximaal ingezet op deelauto’s, fietsparkeren en sociaal veilige (snelfiets)routes. De parkeernorm wordt met 0,6 auto per huishouden ook bescheiden.
Waar kan ik straks parkeren?
Het aantal autoparkeerplaatsen voldoet aan de normen voor parkeren. Dit is in eerste instantie per kavel. Parkeerplaatsen binnen de stadsblokken zijn overdekte parkeergarages. Parkeerplaatsen in de parkblokken zijn ten minste 50% overdekte parkeergarages. Het dak van deze parkeergarages is ingericht als een toegankelijke en grotendeels groene buitenruimte
Komen er aansluitingen voor elektrische auto’s?
Ja, de gebouwde parkeervoorzieningen worden voorzien van oplaadpunten en voor eventuele uitbreiding van de plaatsen waar opgeladen kan worden wordt rekening gehouden met de bekabeling hiervoor.
Waar laat ik mijn scooter of (elektrische) fiets?
Het aantal fietsparkeerplaatsen voldoet aan de normen voor fietsparkeren zoals opgenomen in de bij het Mobiliteitsrapport behorende parkeernormen Rivium. Bewoners stallen hun fiets in hun eigen of collectieve berging. Fietsparkeren voor bezoekers vindt plaats in openbaar toegankelijke stallingen binnen de blokken of op straat.
Wat is het energielabel?
Alle nieuwbouw zal voldoen aan de wettelijke en op dat moment vigerende (bouwbesluit-)eisen. Op gebiedsniveau worden ook duurzame toepassingen in de openbare ruimte uitgewerkt. Duurzaam leven wordt tastbaar en zichtbaar! De betrokken partijen onderzoeken met elkaar de mogelijkheden omtrend een collectief warmte/koude systeem voor de gehele wijk.
Is er een gasaansluiting aanwezig?
Er is in de nieuwbouw geen gasaansluiting aanwezig, partijen onderzoeken samen de mogelijkheden voor een collectief warmtekoudesysteem.
Welke voorzieningen komen er?
Vanaf circa 2.400 woningen is er draagvlak voor enkele basisvoorzieningen in het gebied. Daarboven neemt dit draagvlak snel toe. Binnen een stedelijke wijk met circa 5.000 woningen (tot 7.500 inwoners) zien we ruimte voor zo’n 12.000 tot 15.000 m2 voorzieningen. Ongeveer 8.000 m2 daarvan is nodig voor maatschappelijke voorzieningen zoals onderwijs, zorg en kinderopvang. De overige ruimte kan bijvoorbeeld gevuld worden met horeca, retail, plekken voor ontmoeting, flex-werkplekken en sportfaciliteiten.
Voorzieningen, met name aan de Rivium Boulevard, dienen bij te dragen aan de levendigheid van het gebied, passend te zijn bij de doelgroep en zijn gericht op een 24-uurs economie. In de Plintenleidraad staat aangegeven op welke plekken, welke voorzieningen kunnen komen. Er worden niet bij voorbaat voorzieningen uitgesloten. Iedereen met een initiatief kan contact opnemen.